
Mały człowiek w świecie wielkiego prawa….
20 listopada na całym świecie obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka. Dzień ten ma na celu wskazanie dorosłym, że każde dziecko – niezależnie od wzrostu, koloru skóry, miejsca zamieszkania, wyznania, stanu zdrowia – ma swoje prawa.
Pierwszoklasiści rozpoczęli swoją przygodę ze zgłębianiem tajników prawa od filmu, który jest zapowiedzią cyklu reportaży Marzeny Figiel „Dzieci świata”. Podczas prezentacji nagrania rozgadane na co dzień pierwszaczki zamilkły . Milczenie było doskonałym świadectwem ich wrażliwości. Zobaczyły bowiem dzieci, które - zamiast spokojnego życia w ciepłym domu z własnym pokojem i zabawkami - chodzą codziennie rano po wodę, śpią w lepiankach, jedzą tylko raz dziennie, zarabiają na całą swoją rodzinę… Pomimo tego są jednak dziećmi, które tak jak i oni powinny być otoczone właściwą opieką. Uczniowie dowiedzieli się, że zarówno jedni jak i drudzy mają swoje prawa, określa je Konwencja o Prawach Dziecka, która została przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych 20 listopada 1989 roku. Pierwszoklasiści poznani jej podstawowe założenia, takie jak: prawo do życia i tożsamości, prawo do wychowania w rodzinie, prawo do wyrażania własnych poglądów, prawo do prywatności, prawo do odpoczynku, prawo do życia bez przemocy, prawo do nauki. Nasze rozważania na temat praw, ale i obowiązków skupiły się również na innym aspekcie dopuszczalnych przez dzieci zachowań. Nie należy bowiem zapominać, że dzieci mają prawo: popełniać błędy, potykać się, nie umieć czytać, nie znać cyfr, płakać, bać się, a nade wszystko mają prawo do prób, dzięki którym nabędą niezbędne im do życia umiejętności. Jak mawiał prekursor walki o prawa dziecka Janusz Korczak: „Dziecko ma prawo być sobą. Ma prawo do popełniania błędów. Ma prawo do posiadania własnego zdania. Ma prawo do szacunku. Nie ma dzieci - są ludzie”.
Uczniowie w trakcie zajęć online mieli także sami wymienić rzeczy, do których według nich mają prawo. Nikt nie rościł sobie prawa do działań niewskazanych. Dzieci wymieniały: prawo do zabawy, prawo do grania w piłkę, prawo do wychodzenia na podwórko, prawo do snu, prawo do nauki oraz prawo do przytulania mamy. Podsumowaniem zajęć było wykonanie przez dzieci ilustracji obrazującej ich prawa.
Nie zapominajmy więc, że każde dziecko tak jak każdy dorosły jest równoprawnym członkiem społeczeństwa, a jak głosi łacińska maksyma: „Ubi societa, ubi us”. Każde dziecko w myśl słów z piosenki Małej Orkiestry Dni Naszych może powiedzieć:
Mam prawo żyć,
Mam prawo być sobą,
Czuć się bezpiecznie, wolną być osobą.
Mam prawo kochać i kochanym być,
Nie można mnie krzywdzić, poniżać i bić.
Dziecka prawa poważna sprawa,
Dziecka prawa to nie zabawa.
Mogę się śmiać
Może się dziać pięknie
Pragnę być zdrowy, rosnąć w swoim tempie.
Mam prawo wybrać sam przyjaciół swych,
Nie można mnie zmuszać do uczynków złych.
Mam prawo śnić,
Mam prawo być inny,
Mogę być słabszy, lecz nie czuć się winny.
Mam prawo śpiewać głośno kiedy chcę
Mam prawo płakać cicho, gdy mi źle.