Rodzaj prowadzonych zajęć, które podtrzymują i rozwijają wśród uczniów poczucie tożsamości narodowej, etnicznej i językowej
Na podstawie:
-
§ 1 ust. 1-3, § 2 ust. 1-8 rozp. MEN z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 2737, z 2024 r. poz. 144 oraz z 2025 r. poz. 485).
Przedszkola, szkoły i placówki publiczne umożliwiają uczniom należącym do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej przez prowadzenie:
-
nauki języka mniejszości narodowej lub etnicznej oraz języka regionalnego;
-
nauki własnej historii i kultury;
-
zajęć artystycznych lub innych zajęć, jeśli organ prowadzący przedszkole, szkołę lub placówkę, na wniosek dyrektora tych jednostek organizacyjnych, przyzna godziny na realizację tych zajęć.
Szkoły publiczne mogą prowadzić dla uczniów, którzy należą do mniejszości narodowych naukę geografii państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa, w wymiarze do 30 godzin na II etapie edukacyjnym i do 15 godzin w liceum ogólnokształcącym, technikum, branżowej szkole I stopnia, jeśli organ prowadzący szkołę przyzna godziny na realizację tej nauki.
Wniosek i oświadczenie dotyczące nauki języka mniejszości narodowej, języka regionalnego i nauki własnej historii i kultury
Na podstawie:
-
§ 1 ust. 1-3, § 2 ust. 1-8 rozp. MEN z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 2737, z 2024 r. poz. 144 oraz z 2025 r. poz. 485);
-
§ 2 rozp. ME z dnia 10 kwietnia 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym (Dz. U. z 2025 r. poz. 485).
Naukę języka mniejszości lub języka regionalnego oraz naukę własnej historii i kultury organizuje odpowiednio dyrektor przedszkola lub szkoły, na wniosek złożony przez rodziców dziecka lub ucznia albo pełnoletniego ucznia.
Wniosek składa się w postaci papierowej. Wzór wniosku znajduje się w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
Wniosek ten składa się odpowiednio dyrektorowi przedszkola lub szkoły, nie później niż do dnia 31 marca roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, którego organizacja zajęć ma dotyczyć.
W przypadku dziecka lub ucznia rozpoczynającego uczęszczanie do przedszkola lub naukę w szkole – nie później niż do dnia 31 lipca roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko rozpoczyna naukę odpowiednio w przedszkolu lub szkole.
W uzasadnionych przypadkach, w szczególności jeśli przedszkole lub szkoła dysponuje wolnymi miejscami, dyrektor odpowiednio przedszkola lub szkoły może przyjąć wniosek po 31 lipca – w przypadku dziecka lub ucznia rozpoczynającego uczęszczanie do przedszkola lub naukę w szkole.
Złożony wniosek dotyczy całego okresu korzystania przez dziecko lub ucznia odpowiednio z okresu wychowania przedszkolnego lub nauki ucznia w danej szkole.
Uwaga, w roku 2025 wniosek, o którym mowa powyżej składa się nie później niż do dnia 31 lipca 2025 r.
Złożenie wniosku jest równoznaczne z:
-
w przypadku nauki języka mniejszości lub języka regionalnego – zaliczeniem tych zajęć do obowiązkowych zajęć edukacyjnych ucznia;
-
w przypadku nauki własnej historii i kultury – zaliczeniem tych zajęć do dodatkowych zajęć edukacyjnych.
Rodzice dziecka lub ucznia albo pełnoletni uczeń mogą złożyć oświadczenie o rezygnacji z nauki języka mniejszości, nauki języka regionalnego i nauki własnej historii i kultury. Oświadczenie składa się dyrektorowi odpowiednio przedszkola lub szkoły nie później niż do dnia 31 marca roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, którego dotyczy rezygnacja.
Uwaga, w roku 2025 oświadczenie, o którym mowa powyżej składa się nie później niż do dnia 31 lipca 2025 r.
Oświadczenie składa się w postaci papierowej, wzór oświadczenia znajduje się w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
Formy nauki języka mniejszości lub języka regionalnego
Na podstawie:
-
§ 3 ust. 1-3, § 4 ust. 1-4, § 5 ust. 1-2, § 7-8 rozp. MEN z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 2737, z 2024 r. poz. 144 oraz z 2025 r. poz. 485).
Nauka języka mniejszości lub języka regionalnego w przedszkolu lub oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej może być organizowana:
-
w formie dodatkowej nauki języka mniejszości lub języka regionalnego;
-
przez prowadzenie zajęć przedszkolnych w dwóch językach: języku polskim i języku mniejszości lub języku regionalnym;
-
przez prowadzenie zajęć przedszkolnych w języku mniejszości lub języku regionalnym.
Nauka języka mniejszości lub języka regionalnego w ww. formach jest zależna od liczby dzieci lub uczniów zgłoszonych na naukę tych języków zgodnie ze standardami ilościowymi wskazanymi w rozporządzeniu. Nauka ta może być prowadzona w odrębnych oddziałach, w grupach międzyoddziałowych lub międzyklasowych. W określonych przypadkach (zbyt mała liczba zgłoszonych dzieci/uczniów lub brak nauczycieli) nauka języka mniejszości lub języka regionalnego może być organizowana w grupach międzyprzedszkolnych lub międzyszkolnych.