
Pierwszoklasiści zakwalifikowani do wielu projektów…
W tym roku szkolnym uczniowie klasy pierwszej wezmą udział w wielu ciekawych i pouczających działaniach. Oprócz wiedzy czeka ich wiele zabawy i nowych doświadczeń. Udział w ogólnopolskich i międzynarodowych projektach wzbogaci również zasoby szkoły w nowe pomoce dydaktyczne.
Już od końca września będziemy uczestniczyli w dwóch projektach. Pierwszy to ogólnopolski projekt edukacyjny „Działaj z imPETem!”. Program ten ma na celu zachęcenie Polaków do segregacji odpadów, podkreślając przy tym, dlaczego warto to robić. Szczególny nacisk kładzie się na butelki PET, które są powszechnie użytkowane w gospodarstwach domowych. Pierwszoklasistów czeka wiele zadań dotyczących segregacji odpadów. Jeden obszar działań realizowany będzie przez cały miesiąc. Główne hasła akcji to: „Bez edukacji nie ma segregacji. Bez segregacji nie ma recyklingu. Bez recyklingu nie ma pięknej planety”.
Także we wrześniu rozpoczniemy realizację międzynarodowego projektu edukacyjnego wspierającego rozwój czytelnictwa wśród uczniów klas I-III: „Czytam z klasą. Lekturki spod chmurki (edycja II ekologiczna)”. Cele projektu to:
- rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej,
- rozwijanie aktywności czytelniczej,
- doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,
- zachęcanie rodziców do czytania dzieciom,
- integracja zespołu klasowego,
- współpraca placówek oświatowych z terenu całego kraju i zagranicznych szkół polonijnych,
- wzmacnianie więzi ze środowiskiem przyrodniczym - rozwijanie poczucia troski odpowiedzialności za bliższe i dalsze otoczenie.
Projekt składa się z trzech modułów: Mała chmurka w krainie drzew, Mała chmurka w krainie śniegu, Mała chmurka w krainie słońca. Zespół klasowy zobowiązany jest do wykonania 4 zadań z każdego modułu. Tematyka działań dotyczyć będzie problematyki utworu przeczytanego uczniom przez nauczyciela. Pierwszaki z Kornowaca poznają następujące teksty:
„Drzewo do samego nieba” Marii Terlikowskiej „Baśnie” Hansa Christiana Andersena, „Co słonko widziało” Marii Konopnickiej.
Oprócz zaangażowania uczniów w aktywne działania oraz upowszechniania czytelnictwa wśród dzieci poprzez atrakcyjne formy pracy z tekstem, formuła edycji II projektu polega na wzmacnianiu więzi ze środowiskiem przyrodniczym, rozwijaniu poczucia troski i odpowiedzialności za bliższe i dalsze otoczenie. Poprzez czytanie lektur, uczniowie zostaną wprowadzeni w problematykę dotyczącą zmian klimatycznych, postaw ekologicznych oraz szeroko pojętej ochrony środowiska. W naszej szkole projekt ten będzie realizowany jako innowacja pedagogiczna.
Ostatnią, ale za to dającą naszym uczniom korzyści w postaci wyprawek czytelniczych wspomagających naukę czytania, jest akcja „Czytam sobie. Pierwsza klasa!”, która realizowana jest przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Wydawnictwo HarperCollins Polska we współpracy z programem Szkoła Ucząca Się. Jesteśmy bardzo dumni, że udało nam się do tegoż projektu zakwalifikować.
Nasza szkoła dzięki udziałowi w akcji otrzyma 25 egzemplarzy książek z serii „Czytam sobie”, które pomogą pierwszoklasistom w nauce czytania. Ponadto w oparciu o otrzymane pomoce dydaktyczne zostaną zorganizowane zajęcia promujące czytelnictwo oraz zachęcające naszych najmłodszych uczniów do nauki czytania. Po każdym działaniu uczniowie zostaną obdarowani gadżetami otrzymanymi przez szkołę od organizatorów akcji, m.in.: magnesami, kartami czytelnika, planami lekcji, naklejkami czy zakładkami do książek.
Czeka nas bardzo dużo pracy, ale też i dobrej zabawy. Jesteśmy pełni optymizmu i zapału do pracy, bo jak mawiał Konfucjusz: „Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam, pozwól mi zrobić, a zrozumiem”. Trzymajcie za nas kciuki!