Tutaj powinien być opis

Pociąg do wolności...

 

8 listopada w naszej szkole zostały przeprowadzone inicjatywy, które miały na celu uczczenie Narodowego Święta Niepodległości. Tego dnia wszyscy uczniowie założyli galowe stroje, które zdobiły wykonane własnoręcznie przez młodzież biało-czerwone kotyliony.

Pierwszym punktem szkolnych obchodów było uroczyste odśpiewanie hymnu narodowego w ramach akcji Ministerstwa Edukacji Narodowej „Szkoła do hymnu”. Cała społeczność szkolna zgromadziła się o godz. 11.11 na placu apelowym, by odśpiewać cztery zwrotki hymnu państwowego. Przedsięwzięcie to jest kontynuacją ubiegłorocznej inicjatywy „Rekord dla Niepodległej”, w którą włączyły się zarówno placówki w kraju, jak i za granicą.

Następnie zgromadziliśmy się na sali gimnastycznej, by uczestniczyć w niezwykłej podróży pociągiem po stacjach historii. Naszymi przewodnikami byli uczniowie klasy 7b. Podróżowaliśmy do czterech stacji: Niewoli, Powstań, Pierwszej Wojny Światowej oraz Wolności. Pociąg rozpoczął swój bieg w 1972 roku, w którym nastąpił pierwszy rozbiór Polski. Następnie przez zrywy niepodległościowe: powstanie kościuszkowskie, listopadowe i styczniowe, I wojnę światową dotarliśmy do pamiętnej daty 11 listopada 1918 roku. Program artystyczny był montażem słowno-muzycznym. Uczniowie recytowali m. in. fragmenty utworu „Moja piosnka II” C.K. Norwida czy bajkę Ignacego Krasickiego „Ptaszki w klatce”. Wysłuchaliśmy również piosenek w wykonaniu szkolnego zespołu wokalnego ( Ojczyzno ma, Tu wszędzie jest moja ojczyzna), Julii Kowalskiej (Pytasz mnie, Biały krzyż), Klaudii Kozielskiej (Jest taki kraj)oraz Julii Gatzki (Syberiada). Całość programu dopełnił taniec do utworu z repertuaru Jacka Wójcickiego „Miejcie nadzieję” w wykonaniu Kingi Błaszczok oraz Julii Kolorz. Akademię wzbogaciły efekty specjalne w postaci odgłosów przejeżdżającego pociągu. Ponadto głowy prowadzących uroczystość - Emilii Gatzki oraz Adama Scheithauera – zdobiły czapki kolejarskie.

Należy również wspomnieć, że wszystkie dekoracje zostały samodzielnie wykonane przez uczniów klasy 7b z materiałów z odzysku: kartonów, papieru, pudełek, rolek na wykładzinę. W scenografii dominowały biało-czerwone barwy. Dekoracje wykonane z surowców wtórnych są rezultatem jednego z działań w ramach akcji „Nie truj sąsiada”, w której szkoła bierze udział.