Europejski Dzień Języków w gimnazjum
Dwie ważne okazje do świętowania zeszły się 26 września. Tradycyjnie obchodzony od 2001r. Europejski Dzień Języków w gimnazjum tym razem odniósł się do rocznicy powstania Polskiego Państwa Podziemnego, walki o wolność i likwidowaniu barier. Trzeba pamiętać o tym, że ludzie oddawali swoje życie za wolność ojczyzny i dbali o interesy własnego kraju. Ale czasem zdarzało się w historii tak, że poszukiwano wzorów, impulsów w innych narodach do tego, by zebrać siły do walki, by przełamywać stereotypy.
Tego dnia wspomnieliśmy też wydarzenie wiązane w sposób bezpośredni z niszczeniem murów. W Europie był kiedyś taki mur, który oddzielał ten sam naród, który dzielił jedno miasto, ale gdy powstawał, wschodnie - socjalistyczne Niemcy, będące pod wpływem Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich „mówiły” po rosyjsku, zaś zachodnie – kapitalistyczne przemawiały po angielsku i francusku. Ale w końcu nadszedł czas przemian… Mur Berliński runął w listopadzie 1989r.
Język to też specyficzne myślenie, kultura, wyrażanie świata i poglądów. Tak jak Polacy pragnęli wolności i wywalczyli ją 25 lat temu, tak Niemcy potrzebowali impulsu i znaleźli go w Polakach i polskiej Solidarności. Dlatego ten rok jest szczególny. Przełamując stereotypy wspieramy się wzajemnie i wspólnie możemy obchodzić także 25 rocznicę upadku muru berlińskiego. I my chcemy burzyć mury. Chcemy, by ludzie mogli porozumiewać się bez problemu, znając języki i ucząc się ich. Chcemy, by uniwersalny język, jakim jest język miłości do drugiego człowieka był też językiem pokoju i otwarcia się na niego.
Apel z okazji Europejskiego Dnia Języków przygotowała wraz z uczniami kl. Ia i IIa p. K. Franica. W ramach przedmiotu historia i kultura własna wykonany został symboliczny mur, którego niespodziewany przed widzów, lecz zaplanowany przez jego twórców upadek, wywołał gromkie brawa. Do powstania scenografii przyczyniły się także p. B. Stawinoga i B. Zimermann. Napisy w języku polskim, angielskim i rosyjskim nawiązujące do walki o wolność i przysłowia przygotowała z uczniami p. I. Knura.