Witamy na stronie Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Kornowacu

Archiwum - Aktualności

23 czerwca 2017 16:06

Projekty eTwinning w roku szkolnym 2016/2017

     W  II półroczu bieżącego roku szkolnego uczniowie naszego Gimnazjum brali udział w dwóch projektach eTwinning: IIa – w projekcie „Say NO to Air Pollution” i I b – w projekcie „ETwinning Festival Calendar”. Projekty na razie jeszcze nie są zakończone, gdyż część zadań trzeba będzie jeszcze dokończyć we wrześniu – praca w projektach nie zawsze da się dokładnie zaplanować co do dnia, wiele zależy nie tylko od nas, lecz i od aktywności partnerów.
     Partnerami pierwszego projektu są Gimnazjum im. Jana Pawła II w Kornowacu i szkoła z Turcji jako założyciele, a także szkoły z Hiszpanii i Albanii. Projekt zarejestrowany został przez służby eTwinning w Polsce i Turcji 7.04.2017r. Jednym z celów projektu jest wymiana informacji i doświadczeń na temat walki z niską emisją i zanieczyszczeniem powietrza w krajach partnerskich. Z naszej szkoły łączniczkami w projekcie były trzy uczennice z klasy IIa (udział w eTwinningu był ich projektem edukacyjnym), lecz cała klasa IIa zbierała i oglądała materiały opublikowane przez partnerów. Zdjęcia przynosili też uczniowie innych klas.  
     Drugi projekt założyliśmy ze Słovenią, a przyłączyły się Rumunia, Hiszpania i inne kraje. Celem jest wymiana informacji o kulturze naszych krajów – obyczajach, świętach, dniach szczególnych, a produktem końcowym ma być międzynarodowy kalendarz świąt.
     Zadania wypełnione dotychczas w obydwu projektach to:
- zapoznanie się uczniów i nauczycieli  z możliwościami platformy eTwinning i sposobami pracy – jak publikować zdjęcia, prezentacje, filmy, jak kontaktować się na forum, prezentować się w profilu platformy;
- uczestnicy zebrali materiały zdjęciowe (i opisali je) w tematycznych folderach – po najechaniu kursorem na zdjęcie można przeczytać jego opis, jednak niestety ta możliwość nie jest już ogólnodostępna na platformie eTwinning jak dawniej, lecz mogą z niej korzystać tylko uczestnicy projektu wprowadzeni przez nauczyciela;
- I.Knura przeprowadziła  lekcje w klasie IIa i Ib, wprowadzającą odpowiednie słownictwo i pojęcia w języku angielskim ( w IIa dotyczące niskiej emisji  i zanieczyszczenia powietrza -  o raporcie WHO z 2016 r., PM 2.5, PM10, zagrożeniach dla zdrowia, stronach podających bieżący poziom zanieczyszczeń w Europie; w I b o świętach w Polsce – opisywaliśmy zdjęcia wybrane z zasobów szkoły)
- wykonano i opublikowano prezentacje Power Point – w II a na temat zanieczyszczenia powietrza w Europie , ogrzewania w przeszłości , źródeł zanieczyszczenia powietrza, szkodliwych związków chemicznych; w Ib – na temat świąt w poszczególnych miesiącach;
- oglądaliśmy zdjęcia i prezentacje zamieszczone przez partnerów, dokonywaliśmy wpisów i komentowaliśmy wpisy kolegów na forach tematycznych – forum było nową dla uczniów formą kontaktu.
     Niestety, w żadnym z projektów nie udało się na razie uczniom nawiązać bliższego kontaktu z rówieśnikami przez czat na platformie eTwinning lub przez Facebook. Mamy nadzieję, że uda nam się bardziej otworzyć i przezwyciężyć nieśmiałość i bariery językowe w przyszłym roku szkolnym. Nauczyciele szkół partnerskich kontaktowali się regularnie – młodsi i nowi na eTwinningu chętnie korzystali z instrukcji i pomocy nauczycieli bardziej doświadczonych w pracy na tej platformie.
     Nasza szkoła bierze udział w eTwinningu od 2009 roku, więc przeżyliśmy różne jego formy – od najprostszych, do bardziej rozbudowanych. Obecnie znowu platforma uległa uproszczeniu – nie ma już ogólnodostępnego blogu, galerii zdjęć, strony informacyjnej o projekcie. Ogólnie można stwierdzić, że projekty eTwinning są teraz bardziej ukryte przed oczami postronnych ludzi i trudniej je znaleźć niż dawniej. Można porównać projekty dawniejsze i obecne naszej szkoły, wchodząc na następujące linki (po wejściu na stronę są tam następne odnośniki, aktywne po najechaniu kursorem):
- link do projektu „Say NO to Air Pollution” (IIa) z 2017 r.:

https://twinspace.etwinning.net/39284/home
- link do projektu „ETwinning Festival Calendar” (Ib) z 2017r.(na razie większość aktywności tutaj jest ukrytych – nie są jeszcze gotowe, ale zostaną odkryte w przyszłości):
https://twinspace.etwinning.net/39992/home
- link do projektu eTwinning z 2013-2015r. :
http://new-twinspace.etwinning.net/web/p98154/welcome

     Mimo pewnych początkowych trudności i niedogodności w korzystaniu z platformy eTwinning innej niż te, które powszechnie znamy (jak Facebook czy Twitter),  zasługuje ona na uwagę jako platforma bezpieczna dla uczniów, objęta nadzorem odpowiednich organów - National Support Service.  W Polsce nadrzędną organizacją jest Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji – ta sama, która nadzoruje program Erasmus+.  Szkoły i nauczyciele przy rejestracji przechodzą procedury sprawdzania w swoich krajach, więc mamy pewność, że nasi uczniowie kontaktują się rzeczywistymi rówieśnikami z zagranicy. Często kontakty swoje przenoszą oni poza projektem do miejsca, które lepiej znają – wymieniają swoje adresy na Facebooku lub kontaktują się przez komunikatory. Ważne że rozwijają przy tym umiejętności językowe, kulturowe i interpersonalne, a bez eTwinningu nie poznaliby kolegów. Jesteśmy całym sercem za eTwinningiem!

Przeczytano: 885 razy. Wydrukuj|Do góry

Zdjęcia: