Witamy na stronie Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Kornowacu

Comenius - Program Uczenie się przez całe życie

06 maja 2014 16:35 | Comenius - Program Uczenie się przez całe życie

Ogródek warzywny Comeniusa

 Realizowany w Gimnazjum im. Jana Pawła II projekt Comenius nosi tytuł „Health is Wealth” – „Zdrowie - naszym dobrem”. Zdrowy styl życia to także zdrowe odżywianie. W dzisiejszym świecie pełnym gotowych do spożycia produktów – łatwych i szybkich w przygotowaniu, choć  niekoniecznie zdrowych, powoli zanika świadomość tego, jak ważną rolę odgrywają w produkcji żywności przydomowe ogródki warzywne.  Tradycja ich uprawiania powoli zanika w wielu rodzinach, w innych jeszcze tylko babcie i mamy wiedzą co, kiedy i jak siać i jak to potem pielęgnować  by dało dobrej jakości plony – czyste ekologicznie i zdrowe warzywa. Rzadko przy pracach w ogródku zaangażowana jest młodzież, choć wysoka wartość tych zajęć wydaje się oczywista: oprócz wartości samych produktów, jakimi są tańsze i zdrowsze warzywa, mamy tu ruch na świeżym powietrzu, odstresowanie po całym dniu siedzenia w szkole, naukę poprzez działanie i uczestnictwo, wzmacnianie więzi  w rodzinie podczas wspólnej pracy, kształtowanie postawy poszanowania dla pracy fizycznej. 

Tradycja ogródków warzywnych przy szkołach w Polsce zanikła zupełnie. Gimnazjum im. Jana Pawła II w Kornowacu postanowiło ją wznowić i założyć szkolny ogródek w ramach programu Comenius. Proponując tego typu działania partnerom nie spodziewaliśmy się, że w miejskich szkołach partnerskich – np. w Wielkiej Brytanii i w Holandii – takie ogródki już istnieją od kilku lat. Pracują w nich uczniowie w ramach klubu ekologicznego (Hull) lub uczą się  uprawy w ramach zajęć dodatkowych profilu rolniczego (Zwolle).  W Oviedo w Hiszpanii ogrodu nie mieli, lecz po rozpoczęciu projektu szkoła otrzymała działkę od miasta pod uprawę warzyw. W Turcji (Stambuł) w jednym z pomieszczeń szkolnych założono ogródek w doniczkach i skrzynkach,  na Łotwie również uczniowie wykonali na zajęciach stolarskich skrzynie na ziemię ogrodową. Wszyscy partnerzy dostrzegają ogromną wartość edukacyjną i wychowawczą projektu, jakim jest szkolny ogród warzywny.

U nas w Gimnazjum im. Jana Pawła II na ogród został przeznaczony prostokąt na tyłach terenów szkoły, za boiskiem wielofunkcyjnym „Orlik”. Była to niedawno zarośnięta chwastami skarpa. Pan Woźny wykarczował chwasty, a od Saksońsko - Śląskiej Unii Betonowej Sp. z o.o. (żwirownia w Brzeziu) otrzymaliśmy 30 ton ziemi do wypełnienia i wyrównania terenu. Ziemia okazała się dość gliniasta i bardzo ciężka, a przywieźliśmy ją w lutym.  Uczniowie, którzy pracowali przy równaniu terenu, mieli swoje pierwsze doświadczenie: widzieli, jak wygląda nieuprawiona na jesień gleba – są to ciężkie, twarde bryły, z którymi nic nie da się zrobić. Mimo to zapał młodzieży nie opuszczał i każdy miał jakąś swoją wizję ogrodu Comeniusa – co będzie w nim rosło za rok, dwa, pięć. Jakby w odpowiedzi na nasze marzenia, podczas wizyty partnerów w kwietniu byliśmy w Zakładzie Zagospodarowania Odpadów w Raciborzu (ul. Rybnicka) i dowiedzieliśmy się, że jest tam produkowany kompost. Otrzymaliśmy od zakładu dość sporo ziemi kompostowej do naszego ogrodu i  dopiero wtedy mogliśmy tam wysiać nasiona warzyw. Uczniowie wcześniej podczas wizyty w Holandii uczyli się zasad planowania ogrodu warzywnego, nauczyciele podczas wizyty w Hiszpanii zrobili zdjęcia ekologicznego ogrodu, wyszukiwaliśmy też informacji w Internecie – o sposobach ekologicznego zwalczania szkodników, co najlepiej siać obok siebie (jakie warzywa są „dobrymi przyjaciółmi”) a czego siać obok siebie nie należy i dlaczego, na czym polega trójpolówka, co to jest płodozmian i po co się go stosuje, dlaczego sieje się jako poplon, śródplon i przedplon rośliny motylkowe, po co sieje się nagietki w międzyrzędziach, dlaczego marchewki nie sieje się w pierwszym roku po oborniku, i tak dalej.  W przeddzień świąt majowych – 30 kwietnia – uczniowie rozrzucili kompost i inną lżejszą ziemię, którą otrzymaliśmy od sąsiada, kupili nasiona i sadzonki warzyw i zagospodarowali dwie trzecie terenu. Posialiśmy wiele różnego rodzaju ziół (zioła zostały wysiane również wcześniej do skrzynek i będą wysadzone w maju) i warzyw, a w międzyrzędziach nagietki i nasturcje.  Niektórzy uczniowie mieli wyniesioną z domu wprawę w wykonywaniu tego rodzaju prac, większa część jednak przyznała, że nie brała udziału w pracach ogrodowych wcześniej, mimo że prawie każdy ma przy domu ogródek.  Wszyscy pracowali z ogromnym zapałem, z żalem odchodzili od ogródka i zaraz po świętach pytali o następny raz. A następny raz być może zdarzy się nieprędko, gdyż teraz czeka nas wyjazd Comeniusa do Turcji – tam będziemy przedstawiać postępy prac w ogrodach szkół partnerskich.

                Przy okazji prac ogrodowych Comeniusa uczniowie wysadzili też otrzymane przez kolegów za udział w Powiatowym Konkursie Ekologicznym sadzonki dębów – mieliśmy w planach sadzenie drzewek w Turcji, ale ze względu na trudności organizacyjne w tym roku sadzenie się nie odbędzie, więc zamiast tego drzewka sadzone w roku projektu „Health is Wealth” rosnąć będą w Polsce.

 

Projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej (program Comenius Uczenie się przez całe życie). Publikacja odzwierciedla jedynie stanowisko ich autora i Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za umieszczoną w nich zawartość merytoryczną.

 

I.Knura

Przeczytano: 1512 razy. Wydrukuj|Do góry

Zdjęcia: