Witamy na stronie Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Kornowacu

Aktualności

07 października 2020 10:41 | Aktualności

Wizyta ósmoklasistów w Muzeum i Miejscu Pamięci Auschwitz - Birkenau

6 października 2020 roku klasy 8a i 8b wraz z opiekunami pojechały na wycieczkę do niemieckiego obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau. Wyjechaliśmy w drogę o godzinie 8. Podróż minęła szybko i bezpiecznie. Na miejsce dotarliśmy około godziny 10. Po opuszczeniu autokaru ruszyliśmy pieszo na odprawę, gdzie zostaliśmy sprawdzeni, po czym dostaliśmy słuchawki i krótkofalówki. Dzięki nim mogliśmy lepiej słyszeć panią przewodnik. Następnie przeszliśmy przez główną bramę obozu na której widniał napis „Arbeit macht frei”, czyli praca czyni wolnym.
 Na początku zwiedzania muzeum zobaczyliśmy plac, gdzie więźniowie niekiedy przez kilka godzin trwali na apelu. Potem przeszliśmy do baraku, w którym na ścianach obrazy przedstawiały życie w obozie oraz portrety niektórych więźniów. Widzieliśmy płot elektryczny otaczający Auschwitz. Następnie pani przewodniczka zaprowadziła nas do pomieszczenia, w którym mogliśmy zobaczyć pozostałe po więźniach rzeczy osobiste, takie jak; okulary, buty, walizki, naczynia, ubrania oraz zdjęcia. Usłyszeliśmy historie o doktorze Mengele, który przeprowadzał okrutne eksperymenty na dzieciach. Pokazano nam również pomieszczenie, w którym spalane były zwłoki. Na koniec byliśmy w miejscach kar specjalnych czyli: „celi głodowej’, „ciemnicy”, oraz w pomieszczeniu gdzie gazowano ludzi. Ostatnim miejscem które zobaczyliśmy w muzeum była Ściana Śmierci, gdzie rozstrzelano kilkadziesiąt tysięcy ofiar. Pod tą ścianą złożyliśmy kwiaty, zapaliliśmy znicze i oddaliśmy hołd zamordowanym.
Po zwiedzeniu Auschwitz udaliśmy się do Brzezinki- obozu oddalonego o 3 kilometry od Oświęcimia. Ludzi przywożono tam pociągami. Byliśmy w jednym z baraków, gdzie zobaczyliśmy w jakich warunkach musieli żyć więźniowie. Po opuszczeniu obozów udaliśmy się w drogę powrotną do domu. Na miejscu byliśmy około godziny 16.30.
To co zobaczyliśmy podczas wycieczki uświadomiło nam, w jakich warunkach byli przetrzymywani ludzie, jak strasznie i okropnie ich traktowano. Myślę, że każdy z nas zapamięta te lekcję historii i miejsce gdzie "LUDZIE LUDZIOM ZGOTOWALI TEN LOS”.